Læserbreve / 2014 / Billund byråd - Drømmer de mon...

Billund byråd - Drømmer de mon om bur-børn

Folkeskolens sommerferie er startet for mine unger, de løber sprudlende omkring og leger på det bløde græs under deres bare fødder. Jeg tænker det er skønt, at netop mine børn bor i Billund Kommune som er Børnenes Hovedstad, med de muligheder det skaber, med fokus på udvikling, leg, læring og kreativitet. Udvælgelsen af indikatorerne tager jo afsæt i evidensbaseret viden om, hvad der har betydning for kvalitet – det lyder jo alt sammen skønt for vores børn. Men efter skolernes sommerferie, skal mine og andre børn, der går på Søndre Skole, tilbage til de små klasselokaler samt andre inddragede arbejdsrum på grund af pladsmangel.

Derfor drømmer jeg denne sommer, om velholdte lokaler, med plads til eleverne og ikke mindst spændende rum, der påvirker mulighederne for god indlæring. Dette vil kunne give nye muligheder for klasselokalerne, der dagligt bruges af mange børn og voksne, til mange undervisningsformer. Tænk hvis der var plads til at lokalet kunne indrettes, så der også er mulighed for forskellige bordopstillinger. Sågar med mulighed for mere plads til kreativitet med forskellige undervisningsformer, men også plads til at eleverne siddende ved deres arbejdspladser, ligeledes ville gøre det muligt for læreren at komme rundt til den enkelte uden at falde over elevernes tasker.

Hmm, kun hos burhøns kan jeg komme i tanke om at være stødt på et lignende rum design. Der er op til 10 høns i samme bur, og der er ikke meget plads til at gå, løbe og strække vingerne, hvilket har stor negativ effekt på deres dyrevelfærd og naturlige behov. Det samme gør sig gældende hos børnene, når deres kroppes bevægelsesmuligheder minimeres, medfører det at blodcirkulationen dæmpes, og hjernen derved arbejder langsommere.

Noget tyder på, at der er brug for, at vi i talesætter den regulære viden om de fysiske rammers betydning for elevernes læreprocesser, når talen falder på skolernes læringsrum – her klasselokalernes størrelse. Børnene skulle jo nødigt se hærgede ud, når de kommer hjem fra skole – ja, eller ligefrem som i landbruget, hvor hønsene plukker fjerene af sig selv og hinanden, i frustration over at leve som de gør. Der ved selv politikere, at ligeså snart hønsene kommer ud af burene og kan leve under mere naturlige forhold, så stopper fjerplukningen samtidigt. Hvad drømmer Billund Byråd mon om, for kommunens børn?

Daisy Nykjær-Andersen