Læserbreve / 2013 / Børne- og skoleområdet

Børne- og skoleområdet

Der er mange tanker og meninger om, hvad der er det bedste for vores børn i kommunens skoler og daginstitutioner.

Der er ingen tvivl om, at vi alle - forældre, ansatte og politikere - ønsker den bedste løsning for vores børn.

Derfor er det vigtigt, at vi samarbejder og lytter samt respekterer vores forskellige ansvarsområder.

Vi skal være trygge ved at bruge hinanden. Vi har så mange kompetente ansatte i kommunen, så vi skal arbejde tværfagligt til gavn for børn og forældre.

Der er ingen tvivl om, at vi forældre er de vigtigste personer for vores børn. Som forældre er vi ansvarlige for, at vores børn får livslæring. Ja, jeg bryder mig ikke om ordet opdragelse, men foretrækker at kalde det livslæring.

Vi er ansvarlige for, at vores børn får lov til at være børn. De skal være trygge og kunne mærke, at vi voksne har ansvaret. De skal have tid til leg, bevare et åbent sind og være nysgerrige.

De fleste børn og forældre har store forventninger, når den første skoledag kommer.

Skolens medarbejdere har ansvaret for det faglige, de skal have fokus på den enkelte elevs personlige, sociale og faglige kompetencer. Skolen skal skabe rammer, hvor børnene trives, for hvis vores børn trives, modtager de læring og udvikles.

Skolens personale er ansvarligt for at se den enkelte elev, at have fokus på barnets trivsel og udvikling og er ansvarligt for at vejlede og inddrage forældrene, hvor der er behov for dette.

Politikerne har ansvaret for, at børn, forældre og ansatte har optimale vilkår og rammer, så alle trives og mødes i samarbejde og udvikles.

Hvis vi bruger resurser på at forebygge, behøver vi ikke at bruge så mange resurser på at helbrede.

Jeg håber vi får fat i den røde tråd, som kompetente ansatte satte i gang for år tilbage. Den røde tråd skal kunne trækkes gennem hele vores kommune.
 
Susanne Tranholm